Супермото мотоциклетите трябваше
да са новия хит в Европа или поне така очакваха производителите. Тяхната
не-практичност, скъпа поддръжка и цена, обаче предопределиха съдбата им
на нишов продукт, а не масов. Фирми като Husaberg, Husqvarna, Suzuki
дори спряха да правят заводски супермото, поради слабото търсене.
По правило, супермото състезания се провеждат на писта, където се редуват три типа терен: равен асфалт (скоростен), мотокросов офроуд със скоци и равен офроуд (като за спийдуей). В начлото супермото тръгва като all-star дисциплина, където сили мерят ендуристи, кросаджии и пистови състезатели.
По правило, супермото състезания се провеждат на писта, където се редуват три типа терен: равен асфалт (скоростен), мотокросов офроуд със скоци и равен офроуд (като за спийдуей). В начлото супермото тръгва като all-star дисциплина, където сили мерят ендуристи, кросаджии и пистови състезатели.
Днес, супермото е отделна дисциплина и най-често състезания се провеждат
на малки, технични писти за картинг, като се добавя офроуд част.
Мотоциклетите са изпилени до максимум и подобно на крос-моторите
изискват сериозна поддръжка. Към стандартния мотоциклет за крос,
например Honda CRF450R, са добавени супермото джанти с нарязани слик
ове, нови спирачни дискове и апарати и нова, мощна спирачна помпа
(Beringer, Magura, Brembo и тн.). Супермото състезанията използват 450
кубикови мотори, като за донор може да се вземе крос мотоциклет, ендуро
или дуал-спорт. При всички случай окачването трябва да е по-твърдо от
ендуро, а ходът намален. Предимството на ендуро мотоциклета е, че може
да се регистрира, за разлика от крос, като се запазва високото отношение
коне на килограм. При дуал-спорт пък предимството е, че поддръжката е
минимална, удобствата високи, но пък феън-фактора намален, заради
по-слабия двигател и високо тегло.
Супермото позволява стила на каране офроуд да се пренесе върху асфалта
скокове, лек офроуд, скоростни отсечки. Тази гъвкавост прави тези машини интересни и желани.
Супермото позволява стила на каране офроуд да се пренесе върху асфалта
скокове, лек офроуд, скоростни отсечки. Тази гъвкавост прави тези машини интересни и желани.
Производителите на мотоциклети предлагат и заводски готови супермото. Сред тях се открояват:
Yamaha XT660X - има вид на супермото, но се кара като голям
мотор. Поради високата си тежест (180+ кг. пълен), посредствено
окачване, слаби спирачки и липса на мощност - 47 к.с. на вала, този
мотоциклет не става за състезания и каране на картинг писта. За сметка
на това е добър мотоциклет за пътуване до работното място. С добавянето
на изпускателна система, спортен филтър и пауър командер машината
оживява, но не очаквайте чудеса. XT660X остава удобен мотоциклет за
каране в града, лек съботно-неделен туризъм, но не и нещо по-сериозно.
Honda FMX 650 - дори Хонда не го наричат супермото, а фън байк.
Остаряла концепция, която разчита на 650-кубиковия двигател с въздушно
охлаждане, който се слага още в Honda Dominator. Характеризира се с
високо тегло (170+ кг. пълен) и изключително ниска мощност 37 к.с. на
вала (около 30 к.с. на колелото). Не се препоръчва за друго, освен
придвижване в града и леки съботно-неделни разходки.
KTM 690 SMC/ SMC R - най-доброто заводско супермото, което може
да се кара по улиците, без да се притеснявате за интензивна поддръжка
(масло на 20 мото часа, бутало на 100 и тн.). С тегло под 150 кг. пълен
и 67 к.с. на вала (около 60 на колелото), SMC R е истински супермото,
със страхотна визия и поведение на пътя. Не е удачно да се сравнява с
пистовия KTM 450 SMR, който разполага с подобна мощност, но е с 40 кг.
по-лек (и логично не може да се регистрира). KTM 690 SMC R е наследник
на LC4 моторите, които отдавна се радват на успех.
[За разлика от типичното, едноцилиндрово супермото, напоследък се популяризират големи мотори - Супермотард, които взаимстват супермото стила.]
Това са:
[За разлика от типичното, едноцилиндрово супермото, напоследък се популяризират големи мотори - Супермотард, които взаимстват супермото стила.]
Това са:
Ducati Hypermotard 821
KTM 990 SMR
Husqvarna Nuda 900R
MV Agusta Rivale 800
Aprilia Dorsoduro 750/1200
Те са по практични (доколкото супермото и практичност могат да
съжителстват) и могат да се ползват като всеки друг "гол" мотор, като в
същото време запазват духа на офроуд машините.
Няма коментари:
Публикуване на коментар